عکاسی HDR چیست و چطور می‎توانم با دوربینم آن را انجام دهم؟ قسمت سوم
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

فرآیند ثبت عکس ها HDR در گوشی هوشمند کم و بیش مانند با ثبت آن‎ها توسط یک دوربین اختصاصی است یعنی یک سری تصویر با میزان نوردهی متفاوت گرفته می‎شوند الی تضمینی برای بیشترین پهنه دینامیک در یک صحنه باشد. تفاوت کبیر آن‎ها این است که ثبت عکس‎های HDR در یک گوشی هوشمند به لطف بخش نرم‎افزاری به مراتب کمتر پیچیده است. 

به جای ثبت تصاویر جداگانه با میزان نوردهی متفاوت، گوشی هوشمند آن‎ها را همپوشانی و ترکیب می‎کند لغایت بهترین تصویر شکل گیرد. تمامی این کارها از جانب گوشی هوشمند و احتمالا با یک کلیک سپریدن می‎شود. فقط کاری که باید متمایز از خفقان دادن دکمه شاتر تنگنا دهید، اطمینان از این قضیه است که حالت HDR در گوشی فعال شده است.

عکاسی HDR در iOS

دستگاههای اپل سه گزینه متفاوت برای عکاسی HDR دارند که از آن‎ها می‎توان با هر حالت عکاسی عکس ها تغییر ناپذیر کاربرد کرد. این سه حالت عبارتند از روشن، اتوماتیک و خاموش. زمانی که حالت عکاسی HDR روشن است، دستگاه iOS شما به صورد خودکار سه تصویر جداگانه می‎گیرد و آن‎ها را به شکل یک تصویر نهایی ترکیب و روی حافظه گوشی شما اندوخته می‎کند. زمانی که حالت عکاسی HDR را روی اتوماتیک پیمان می‎دهید، دوربین زمانی که متوجه یک صحنه با کنتراست بالا می‎شود به چهره خودکار به حالت HDR عکس می‎گیرد. حالت خاموش همانطور که نام آن نشان می‎دهد عکاسی HDR را غیرفعال می‎کند. 

اما در سیستم‎عامل iOS 11 و نسخه‎های بالاتر از آن، تنها گزینه خاموش و اتوماتیک دیده می‎شوند.برگزاری جشن تولد کودک

نکته: iOS می‎تواند یک تصویر HDR و یک تصویر با نوردهی معمولی را اندوخته کند، برای این منظور باید از تقسیم تنظیمات دوربین گزینه Keep Normal Photo را فعال کنید.

عکاسی HDR در اندروید

اندروید در ضمن حالت عکاسی HDR دارد ولی همش به همین سرراستی نیست. به علت این که شرکت‎های مختلف اپلیکیشن‎های دوربین متفاوت با ظاهری گوناگون دارند، تجربه عکاسی HDR در همگی گوشی‎های اندرویدی به یک شکل نیست. البته فرق زیادی هم هستی ندارد. در اپلیکیشن دوربین گوشی اندرویدی خود، یک حالت عکاسی HDR پیدا خواهید کرد، گرچه گاهی اوقات اسم آن می‎تواند متفاوت و به عنوان مثال «Rich Tone» باشد.

زمانی که در این حالت عکاسی می‎کنید، دستگاه اندرویدی شما سریعا چندین عکس با نوردهی متفاوت می‎گیرد و به صورت خودکار آن‎ها را با یکدیگر ترکیب می‎کند لغایت تصویر HDR نهایی به هستی آید.

فیلمبرداری HDR (HDR video)

امروزه به لطف تولید دوربین‎های فیلمبرداری واقعا قدرتمند و تلویزیون‎های سازگار، امکان ضبط فیلم‎های HDR نیز وجود دارد. اما عکاسی HDR و فیلمبرداری HDR از فرآیند‎های متفاوتی بهره‌گیری می‎کنند. 

با آن که نتیجه نهایی تقریبا  با عکاسی HDR یکسان است، ولی فیلمبرداری HDR به روش‎ متفاوتی انجام می‎شود. به جای این که دوربین چند تصویر بگیرد و آن‎ها را با یکدیگر ترکیب کند، در خود دوربین یا مرحله بعد از تولید، فیلم HDR (معمولا) با یک نوردهی ثبت می‎شود. 

چطور امکان آن هستی دارد؟ دو سرنوشت در این قضیه دخیل هستند یعنی نرم‎افزار و سخت‎افزار. حسگرهای دوربین‎های جدیدتر به نسبت گذشته می‎توانند حوزه دینامیک بیشتری را ثبت کنند. ترکیب تکنولوژی قابل‎ توجه سنسور دوبین با پروفایل‎های رنگی روز به روز توانمندتر قابل بهره‌گیری در ضبط ویدئو باعث می‎شود تصویری به هستی می‎آید که اطلاعات نوردهی و رنگ به مراتب بیشتر دارند که تقریبا  در مرحله پس از پردازش دستیابی به هر طیف رنگی امکان‎پذیر است. آتلیه عکاسی 

همانطور که می‎توانید در مقایسه بالا تماشا کنید، تصویر سمت چپ آشکارا از دوربین بیرون آمده است و با پروفایل تصویر اختصاصی RED گرفته شده است. نما این تصویر یک دست است کم و بیش الی حدی که ظاهری خاکستری رنگ دارد. ولی زمانی که این ویدئو را وارد یک برنامه بعد از فرآوری پیشرفته می‎کنید و تصحیح رنگ (color grading) را سپریدن می‎دهید، پهنه دینامیک و رنگ‎ها آشکار می‎شوند الی تصویری با ظاهر شگفت‎انگیز خلق شود که تا چند سال بازپسین امکان آن هستی نداشت.

 




:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: